onsdag 19. oktober 2011

Fritt etter ei skisse... del1

Utgangspunktet for dagens sy-økt var ei "drodlet" skisse av ei veske.
Jeg trenger ei nøytral veske som  kan
"pyntes opp"  slik at den matcher ulike farger
på skjerf og klær, alt etter dagsform og humør.

Jeg var ikke helt sikker på hvordan jeg ville velge
å løse lukkingen med glidelås i toppen, ¨
og lagde en liten prøve i kartong.
Det fungerte godt, og ga  meg løsningen,
i alle fall i grove trekk.

Tid for mønstertegning og konstruksjoner...
Det høres riktig flott ut,
men det er bare enkel matte,
og hjelpemidler som jeg har i nærheten.
Her er det de nederste hjørnene på for- og bakstykket
som avrundes ved hjelp av glasskåla som vanligvis
passer på de fineste ny-knappene mine:)

Opp på trappestigen måtte jeg,
og i nest øverste stoff-hylle fikk jeg napp:
jeg bruker et sort Beaver-nylonstoff,
men med den matte vrangen ut denne gangen.
Tror faktisk det er rester fra min mamma,
fra dengang da hun lagde hjemmesydde polvotter
til meg og storebroren min...

For å få litt fylde og stabilitet valgte jeg å ha et lag tynn vatt
bak ytterstoffet. For å gjøre sammensyingen enklere
"freste" jeg rundt kantene med overlocken.

Innsiden blir litt mer fargerik,
lilla og grønt, blomster og prikker...
Lommer med strikk i kanten langs bakstykkets innside.

En grov sort glidelås får jobben med å vokte veskens innhold
så snart den er tatt i bruk.
Det kjentes litt "tregt" ut i glidingen,
mulig jeg må finne noe å smøre det med,
kanskje du har et forslag?

Erfaringsmessig havner nøkler og annet småtteri i bunnen
av en alltid velassortert veske, og til stadighet finner jeg
meg selv i ferd med "arkeologiske utgravninger" i et forsøk
på å lokalisere det savnede...
Nå blir det NYE TIDER!
Jeg har nemlig laget klar to stropper som skal syes fast i
kanten av vesken,
Den med krok på er til nøklene,
den andre er til andre nødvendigheter...

Ja det var så langt jeg kom i dag,
men i morgen er en ny dag,
 og da er det mye som taler for at dette
arbeidet får en fortsettelse.

4 kommentarer:

  1. Spennede :) Gleder meg til å se resultatet!

    SvarSlett
  2. Min mor brukte stearinlys til å smøre trege glidelåser med tilbake i "kambro-silurtiden" (50-åra). Funker sikkert på metall-glidelåser idag også. Ser fram til å se det ferdige resultatet.

    SvarSlett
  3. Takk skal du ha Torill, skal gjøre et forsøk med stearinlys i morgen den dag! Heldig for meg at du har forhistorisk god hukommelse:)

    SvarSlett
  4. Gleder meg til fortsettelsen - dette ser kjempespennende ut!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...