søndag 10. juni 2012

Glidelås-skrekk???


Her kommer en
trinn-for-trinn beskrivelse
på hvordan man kan sy
EI MAPPE MED GLIDELÅS,
uten fòr, og med skjulte stoffkanter.

Klipp et stykke stoff etter ønsket mål,
bredere enn glidelåsen er lang.

Du trenger også to biter
som skal bli endestykker til glidelåsen.
Mål glidelåsens lengde, og trekk dette målet fra stoffets bredde.
Del på 2, så får du LENGDEN på de ferdige endestykkene.
Legg til 3 cm til sømmonn på hvert endestykke.
-Jeg slang på litt ekstra, det er lettere å klippe bort
enn å skjøte hvis det blir for kort:)

BREDDEN  på endestykkene finner du ved å legge stoffet dobbelt
som på bildet, nålen viser hvor sømmen skal være.
Sømmonn 1 cm.

Sydd sammen blir endestykket til en hylse.
Press sømmonnet til hver sin side.

Tre hylsen inn på enden av glidelåsen med sømmonnet mot glidelåsens vrangside.
Skyv glideren unna vei, og fest enden helt i kanten med nåler.
Sy tvers over enden, og rett hylsen.

Sy en stikning rundt kanten.

Sy et endestykke i hver ende av glidelåsen,
og klipp til slutt det ferdige glidelåsstykket
i samme lengde som stoffet.

Så over til stoffkantene som skal syes fast mot glidelåsen.
Jeg vil ikke ha synlige stoffkanter på den ferdige mappen,
så jeg bruker mitt superpraktiske "SØMOMETER"
og stryker først inn 2 cm...

som jeg etterpå "deler" i to,
slik at det blir en dobbel innbrett på 1+1 cm.
Når jeg skal sy såpass smale falder foretrekker jeg å stryke
dem på plass, heller enn å sette nåler.
Jeg synes falden blir jevnest slik.

Sy stikningen fra vrangsiden
så nær kanten som mulig.

Fest stykket på fremsiden av glidelåsen med knappenåler.
La stoffkanten ligge inntil glidelåsens tenner.
Sett nålene på tvers, så kan du sy forsiktig over dem
mens de holder glidelåsen på rett plass.

Sånn som dette ser min glidelåsfot ut.
Den kan festes slik at den ikke kommer i konflikt med
glidelåsen når denne skal syes fast,
og jeg kan selv bestemme hvilken SIDE av nålen jeg vil feste den.

NÅLESTILLING er smart å finne ut av, se bare her:
Til vanlig vil jeg at nålen syr midt i, men på akkurat denne sømmen
vil jeg at trykkfoten skal følge stoffkanten,
og da vil rettsømmen komme for langt fra kanten.

På min maskin kan jeg stille nålens posisjon sideveis
ved å trykke på pluss og minus på stingbredden.
Hvis du ikke vet hvordan du gjør det på din maskin,
så er jeg ganske sikker på at du finner det i symaskin-håndboken:)
Nå kan trykkfoten følge stoffkanten, og sømmen kommer
akkurat der jeg vil ha den.

Vil du ha et lite tips til?
Sy fast glidelåsen halvveis til enden.
Stopp maskinen med NÅLEN NEDE i stoffet.

Løft trykkfoten, stoffet blir holdt på plass med nålen,
og skyv glideren forbi trykkfoten, bakover der du allerede har sydd,
så kommer den ikke i veien når du skal fortsette helt til enden.
Senk trykkfoten og fortsett sømmen.

Forstykket på mappen går fra glidelåsen og ned til bunnen.
Bakstykket går fra glidelåsen, opp til bretten i toppen
og fortsetter så ned på baksiden til bunnen.
Her er bunnsømmen sydd sammen med en såkalt fransk søm:

Mens stoffet ligger med rettsiden ut,
syr du en rettsøm en trykkfots bredde fra kanten.
Klipp ned sømmonnet til 0,5 cm, og press sømmen ut.

Vend arbeidet og sy en ny søm fra vrangen en trykkfots bredde inn,
slik at sømmonnet/klippekanten blir skjult inne i selve sømmen.

Sy først begge disse trinnene i bunnsømmen,
deretter i hver ende,
og mappen er ferdig.
Som du kan se er det ingen synlige stoffkanter
på vrangsiden av mappen.

Joda,
jeg har symerket mitt her også...

Og i glidelåsen knyttet jeg et lite bånd til pynt.

Ikke så vanskelig!
Og har du glidelåsskrekk
er den beste "kuren"
å SY GLIDELÅS.
Kanskje denne trinn-for-trinn forklaringen
kan hjelpe deg på vei.

Gi meg gjerne tilbakemelding hvis noe er
utydelig eller vanskelig å forstå.
Og lykke til!

So long...
Bea




3 kommentarer:

  1. Så flott med grundig beskrivelse. Jeg tror ikke jeg har gjort det på denne måten før. Takk for tips. Jeg følger etter: ) Det er vel ganske typisk hva? He-he

    SvarSlett
  2. Takk for fine tips! Jeg har vel litt glidelåsskrekk...

    SvarSlett
  3. Tusen takk, denne prøver jeg nå ,-)
    Jeg har også falt veldig for denne måten og sy i glidelås med vanlig fot,
    http://willy.foreviget.no/43.
    Også veldig kjekk, har prøvd den ,-)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...