torsdag 8. mai 2014

Strikket jakke i romantisk stil...

 Vår yngste datter har akkurat hatt bursdag,
og jeg har strikket en "kjole-jakke" til henne som er så glad i å bruke kjoler...

Mønsteret jeg har tatt utgangspunkt i er dette fra Redheart.com.
Jeg har brukt hullmønster og maskeantall fra  bol og ermer,
men har endret en del på fasongen og laget min egen vri.

 Under bysten har jeg strikket et felt med vrangbord, 
slik at jakken skulle få litt "hold" akkurat her. 
Videre har jeg økt og laget to små "snitt" under bysten.
Disse ekstra maskene har jeg så felt/tatt inn 
ekstra i raglanfellingen ved forstykke/erme foran,
ellers ville forstykket ha blitt bredere enn ryggen.
Knappene er riktig gamle, fra knappeglasset mitt...

Ermene har et kortere parti med hullmønster enn i oppskriften,
det gir et lettere inntrykk, synes jeg.  
Halsringningen, som er både dypere, rundere og bredere enne i oppskriften, 
har fått en liten krage i samme hullmønster som bolen og ermene.

 Det blir fort litt opprekking når man strikker "etter eget hode".
Men jeg synes det er verd det, i alle fall når jeg har en konkret plan slik jeg hadde denne gangen.

Jakken er stikket i "Lerke" fra Dale garn, 
dette er i en blanding av merinoull og bomull, en lun og myk kvalitet.

Pynten nederst har jeg fått av min lillesøster, 
den passet helt perfekt her!

Ha riktig fine vårdager så lenge.
Klem Bea


4 kommentarer:

  1. Den var veldig fin.
    Jeg har også en lei tendens til å ikke følge oppskrifter,
    men må gjøre det litt på min måte :O)

    Jeg tror det som er nytt med mønsterkonstruksjons boken er at det er grunnformer i hel størrelse med boken!?

    Ha en fin ettermiddag,
    klem Fredrikke

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for boksvar, Fredrikke, alltid hyggelig med kommentarer fra deg!

      Slett
  2. Det var en utrolig lekker jakke! Og fargen var så sommerlig.

    Anita, innerst i fjorden.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja tenkte det ville passe til henne som for tiden er i England!
      Tusler rundt i sommerkjoler og bare tær, og det har hun gjort i flere mnd allerede:)

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...