tirsdag 31. mai 2011

Monstertruck-girlander...

Hvis du ikke kjenner dem fra tidligere,
så er MONSTERTRUCKER kort fortalt tøffe biler
med overdimensjonerte hjul og motorer...

Det finnes store monstertrucker: lekebiler for voksne,
og det finnes små monstertrucker: lekebiler for barn.

Og så finnes det monstertruck-stoff:) hos Sydilla.
 Det oppdaget jeg den dagen Ellen Sand 
viste de tøffe sommerluene hun har sydd til guttene sine.
Og dermed var fantasien i sving... 
Etter å ha sett på forskjellige bilder av både store og små monstertrucker,
tegnet jeg min egen versjon, og laget mønster.

Hjulene består av to lag sort stoff , på det ene strøk jeg stivt Vlieseline,
på det andre Vliesofix for å lime stofflagene sammen.
Jeg sydde rundt med den groveste knapphullssømmen
symaskinene kunne få til, ville ha grovt dekkmønster:)
I midten fikk hvert dekkpar en mindre sirkel av karosseristoffet,
disse ble stukket på med frihånds-maskinsøm...

Vinduene ble klippet ut av stoff med Vliesofix på baksiden, 
så da karosseri-stoffet ( som hadde volumvlieseline på vrangen)
hadde fått mønsteret tegnet på rettsiden, 
var det bare å plassere vinduene, stryke dem fast og sy rundt. 
Også her benyttet jeg frihånds-maskinsøm  

Jeg la for- og baksiden av karosseriet sammen
og sydde en runde med rettsøm langs den tegnede mønsterstreken.
Først etter dette klippet jeg ut formen,
og sydde stikninger til døren og rundt vinduene. 
Til slutt sydde jeg tett og bred sik-sak
rundt ytterkanten av karosseriet. 

Hjulene ble festet til selve bilen med en ekstra stikning der
midtfeltet av hjulenen tangerte karosseriet, fram og tilbake et par ganger.
Til slutt kuttet jeg til kjettingen, 
og kjettingbitene ble sydd fast
mellom monstertruckene med tett sik-sak.
På hver ende ble det festet en lengre kjetting til oppheng.

En ganske tøff monstertruck-girlander, eller...? :) 

7 kommentarer:

  1. WOW! Du er ikke sann! Utrolig tøff. Og så fine detaljer!
    Ellen :)

    SvarSlett
  2. SÅ nydelige girlandere du har laget!! Virkelige flotte detaljer du laget på de og kjettingen i mellom var SÅ tøft.

    SvarSlett
  3. Gosjameg! Så tøft det vart, blomane vart òg heilt til å ete opp:)

    SvarSlett
  4. Så utrulig tøff girlander!! Myyye tøffere enn vimpelgirlanderne en finner rundt på bloggene. Rett og slett KNAS:)

    SvarSlett
  5. Du er en kunstner med symaskinen :)

    SvarSlett
  6. WOW! Så kul den var! Artig at du ble inspirert av stoffene mine! Denne må jo være en drøm å ha på gutterommet til tøffe gutter!!Mvh Venke

    SvarSlett
  7. Jeg dåner. Dette var utrolig tøfft. Ja du er en kunstner: )

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...