fredag 5. april 2013

Heklet blomster-pute...

Heia igjen!

Nå er vi endelig på vei ut av vinter-dvalen,
både bloggen og jeg:)


Den siste uka har jeg heklet på noen
BLOMSTER-PUTER,
og jeg har til og med laget en enkel oppskrift...

(ja-ja, oppskrift og oppskrift, fru Blom!
I alle fall et ærlig forsøk med alle mulige forbehold
om krøkkete forklaringer og skrivefeil:))

...i tilfelle det er noen som har lyst å lage maken.

Mine blomsterputer er heklet i "Bomull Sport" fra Gjestal,
og jeg har brukt heklenål nr 3,5.
Til hvert puteforstykke gikk det med nesten 3 nøster, altså 150 gr.
Putene har en ferdig diameter på ca 35 cm

Dette på bildet øverst er altså "målet" :)


Og her starter trinn 1:
Først hekles en rund bakgrunn bestående av staver.
1.omg: 15 staver (st),  hekles rundt en dobbel løkke laget av begynnelsen av heklegarnet.
Løkkene trekkes etterpå sammen slik at hullet i midten blir bitte-lite.
Avslutt omg med å feste siste og første stav sammen med en kjedemaske.
( dette gjelder for alle omg.)

2. omg: ( og alle de følgende) starter med 3 luftmasker, (lm)
 som erstatning for den første staven.
Deretter hekles 2 st i neste maske, altså i èn og samme maske,
1 st i neste og 2 st i neste, gjenta ut omg.
Videre i oppskriften skriver jeg dette som
1 x1 st + 2 st.

3. omg: 1x1 st + 2st
4. omg: 1x1 st + 2st
5. omg: 3x1 st +2 st
6. omg: 3x1 st +2 st
7. omg 7x1 st +2 st
8. omg:7x1 st + 2 st
9. omg: 7x1 st +2 st
10. omg: 7x1 st + 2 st
11. omg: 1 st i hver toppmaske fra forrige omg. 
( altså like mange staver som forrige omg)
12. omg: 6x1 st + 2 st
13. omg: 1 st i hver toppmaske fra forrige omg.
Klipp av tråden og dra gjennom masken som avslutning.  

Trinn 2:
Nå skal det hekles en spiral av luftmaske-buer på fremsiden av bakgrunnen fra trinn 1.
Trekk garnenden gjennom til baksiden...


...og fest på forsiden med en fastmaske, fm.
1.- 4. omg: 3 lm, hopp over 2 st, hekle en fm i neste st.


Når èn runde er nesten full, fortsetter spiralen ved at luftmaskbuen
festes på skrå i neste omgang som på bildet.


5.- 9. omg: 5 lm, hopp over 5 st, 1 fm.
10.-12. omg: 7 lm, hopp over 6 st, 1 fm.
Klipp av tråden og dra gjennom siste maske.

Når det hekles rundt og rundt, kan det forekomme
at fastmaskene kommer rett utenfor fastmaskene på forrige omg.
Da kan det være lurt å justere ved å ta noen større eller mindre mellomrom
for et par av luftmaskebuene, slik at ikke bladene blir stående i en bein rekke.


Da har vi kommet så langt, en bakgrunn med en spiral av luftmaskebuer.


Trinn 3:
Nå skal det hekles blomsterblader i hver av luftmaskebuene fra trinn 2.
Begynn innerst enda en gang, i den aller første luftmaskebuen.
1. omg: 1 fm, 1 st, 1 dobbeltstav (dbl) 1 st, 1 fm. i hver av buene ut omg.
2.- 4. omg: 1 fm, 2 st, 1 dbl, 2 st, 1 fm. i hver av buene ut omg.
5. -7. omg: 1 fm, 3 st, 1 dbl, 3 st, 1 fm. i hver av buene ut omg.
8.-9. omg: 1 fm, 3 st, 3 dbl, 3 st, 1 fm i hver av buene ut omg.
10. - 12. omg: 1 fm, 3 st, 5 dbl, 3 st, 1 fm. i hver av buene ut omg.



Rundt og rundt...


...til hele bakgrunnen er dekket av vakre blader.
Klipp av tråden og trekk gjennom siste maske.
Fest alle løse tråder på baksiden av det ferdige arbeidet.
Nå er forstykket til puten klar til videre montering.


Jeg har heklet ferdig en i rosa, en i lilla,
og den orange er på god vei.
Her har jeg lagt dem på et par stoff for å vurdere hvilket jeg skal
bruke som bakstykke. Tenker dette skal bli "ute-puter" når det en gang blir sommer her i nord.
Hørte en meteorolog her om dagen, som antydet at det kan ta ei stund til vi er der:)
 I mellomtiden hjelper jeg til så godt jeg kan, med hekling i vårlige farger.

 Lurer på om jeg kanskje skal sy ferdige stofftrekk
som jeg fester de heklede forstykkene på til slutt...
Her tenker jeg det kommer en fortsettelse:)

Ha fine dager så lenge,
så sees vi plutselig igjen!
 Klem Bea










7 kommentarer:

  1. Hei :O)
    Så fine puter det blir,
    da er det bare å glede seg til sommer&sol!

    God helg til deg,
    klem Fredrikke

    SvarSlett
    Svar
    1. Glede seg og vente litt:)
      God helg til deg også, Fredrikke!

      Slett
  2. Hei hei og takk for brev pr epost. Svar kommer i løpet av helga:)
    Nå sitter jeg her med mitt splitter nye lesebrett og prøver ut alle muligheter. Morsomt.
    Utrolig fin rosepute du har laget. Jeg er i heklemodus jeg også, men her går det i tøfler og nå en regnbuelue til meg selv.
    Det er veldig, veldig fint å ha deg tilbake i bloggemodus.
    Stor klem til deg fra meg.
    Ellen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Gratulerer med nytt lesebrett! De ser "snope" ut, tar så liten plass hvis man skal ha de med i veska:) Jeg kommer over og ser på tøfler hos deg straks, og gleder meg til post fra deg når den kommer.

      Slett
  3. Så lekkert! Tipper det ligger noen timers arbeide bak putene :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Noen timer på hver, ja, men slett ikke så ille:)
      Hyggelig at du likte putene mine!

      Slett
    2. Tusen takk for fin oppskrift..... ja nå har jeg heklet min første blomsterpute etter din oppskrift.......den ble kjempefin..... jeg heklet også baksiden..... jeg brukte pinne nr.4 og offwhite 100% ullgarn.

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...