mandag 23. april 2012

Hvordan sy...GLIDELÅS i pung u. fôr


SMIL
snart kan du sy glidelås!

GLIDELÅS-SKREKK er et ikke helt ukjent fenomen
blandt "sydamer" på ulike nivå:)
Et kjempespennende felt, synes jeg,
 og har kastet meg ut i et uhøytidelig korttidsstudie,
og presenterer i dag første del:
"Glidelås i pung uten fôr".
 Denne fremgangsmåten kan også brukes til f.eks putetrekk.

KLIPPING:
Hvordan du klipper delene avhenger av hvordan du vil den ferdig pungen skal se ut
og ikke minst HVOR du vil at glidelåsen skal være fast.
Hvis du ønsker en rektangulær pung med glidelås øverst, klipper du to like deler,
forstykke og bakstykke i den ferdige pungens mål + 2cm sømmonn på alle sider.
Jeg ville ha glidelåsen litt nedpå forstykket,
og klipte bakstykket og øverste del av forstykket i ên del,
og nederste del av forstykket for seg. 2cm sømmonn på alle sider av delene.
Du trenger også stoff til glidelåsens endestykker,
forklares nærmere lengre ned i innlegget.

NYTTIG VERKTØY:
Har lyst med det samme og vise et nyttig måleverktøy til sying.
Sømometeret er laget av metall og er delt inn i ferdige mål på de ulike sidene.
Det smelter ikke om du skal måle og stryke samtidig,
og det kuttes ikke over om du skal måle og klippe samtidig:)
Vel verd en investering på et par tiere eller så,
alt etter hvor du kjøper det...

STRYKING:
I kantene av forstykket og evt bakstykket
som skal fast mot glidelåsen strykes det inn en brett på 2 cm...
(jeg måler og stryker i ên operasjon) 
Deretter bretter jeg denne innbretten i to slik at det blir en dobbel
innbrett på 1+1 cm.

SYING:
Sy ned kanten med rettsøm helt mot kanten av den doble bretten.
Legg til side.

GLIDELÅS:
Glidelåsen skal få endestykker av stoff.
Klipp til hver ende, et stykke som tilsvarer 2x glidelåsens bredde + sømmonn.
-Klippes i ett sammenhengende stykke, med brett på midten.
Lengden må tilsvare den manglende lengden på glidelåsen
i forhold til for- /bakstykkets bredde, delt i to,
halvparten i hver ende av glidelåsen...
Marker med knappenåler hvor sømmen skal gå, 
og sy sammen endestykket til en tube med rettsiden inn. 

Press sømmonnet fra hverandre, og tre den fremdeles vrange tuben
over enden av glidelåset med sømmen midt under baksiden av glidelåsen.
I enden med glideren, glides låsen litt åpen slik at ikke glideren kommer i veien.
Fest med knappenåler, og sy fast på tvers i den ytterst enden.

Dra så tubene av glidelåsen, slik at rettsiden kommer ut og tubene
blir en forlengelse av denne, og stryk sømmene glatte.

Sy en stikning langs kanten mellom glidelås og tube,.
For å slippe generende trådfesting starter og slutter jeg sømmen langs tubens langsider.
Litt jåleri, men hvorfor ikke:) ?

Ta fram igjen forstykket,
og klipp til glidelåsdelen i riktig lengde
med like mye tube i hver ende.

Legg forstykket OVER glidelåsdelen,
og fest med knappenåler på tvers. Da kan knappenålene
stå fast mens du syr forsiktig over dem.
Forstykket skal ligge et par mm fra glidelåsens tenner.

Dette er glidelåssyingens suksessfaktor nr 1!!!
EN GLIDELÅSFOT.
Den erstatter den vanlige trykkfoten, og gir plass til glidelåsen på den
ene  eller andre siden, mens den holder fast stoffet på motsatt side.

Jeg har justert på
NÅLEPOSISJONEN
slik at nålen treffer like innenfor kanten av glidelåsfoten.
Da kan jeg føre stoffbretten kant-i-kant med trykkfoten,
og sømmen kommer like innenfor.

Når jeg kommer mot slutten av glidelåsen, der glideren står og breier seg,
stopper jeg sømmen med nåla NEDE  i stoffet før jeg løfter trykkfoten
og fører glidelåsglideren forbi, bakom der jeg allerede har sydd.
Senk trykkfoten og sy videre uten problem:)

Sy den andre delen mot glidelåsens andre langside på samme måte.

Min pung med glidelås litt nedpå forstykket ser nå slik ut,
med åpen nedkant og kortsider...
Kunne som sagt like godt hatt glidelåsen i brettekanten
hvis det hadde passet bedre,
Da måtte jeg bare ha klippet for-og bakstykket litt annerledes.

FRANSK SØM
Sy sammen først nedkanten og evt overkanten,
deretter endene,
med fransk søm slik:
Sy fra RETTEN for- og bakstykket sammen
 med en søm ca 1cm fra kanten. Renklipp sømmonnet ca 0,5 cm.
Vreng.
Bruk gjerne fingerneglen til å presse sømmen helt ut,
evt strykjernet hvis du heller foretrekker det.

Med retten inn syr du en ny søm 1 cm fra kanten på VRANGEN.
Denne sømmen skjuler nå klippekanten inni seg:)
og du har ingen synlige klippekanter i arbeidet ditt.

Her ser du min pung etter at nedkanten og endene er sydd
sammen med fransk søm .
Rent og lekkert!

Til slutt får glidelåsen et lite pyntebånd knyttet fast,
KLAR TIL BRUK!

Nå håper jeg at det i alle fall er
EN med glidelås-skrekk
som våger seg på et lite glidelåsprosjekt!
Og husk, det er ikke sikkert du får det til helt uten å plages bittelitt,
men her er det, som med det meste annet:
ØVING GJØR MESTER!

Fra dypet av mitt hjerte:)
LYKKE TIL!
Klem Bea



1 kommentar:

  1. Takk for bra sytips. Merker jeg har mye og lære og legger med til som følger av din fine blogg :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...