fredag 20. april 2012

Hvordan sy BLINDSØM?

Den midterste knappen, nr 5,
er stingvelgeren på min symaskin for BLINDSØM.

Dette er den anbefalte trykkfoten for samme søm,
men det går utmerket med en vanlig trykkfot også.
Fordelen med denne spesialfoten er at man kan
"stille inn siktet" ved å skru på skruen foran til høyre,
da justeres den røde skiva som man fører lags stoffkanten,,,
kommer mer tilbake til det om litt.

Blindsøm bruker jeg når jeg skal sy en FALD og ikke vil at stingene
skal synes så godt på rettsiden, og jeg likevel ikke har lyst å sy hele falden for hånd.
Typiske prosjekter er gardinsøm, kjole- skjørte- og buksefalder...

Man bretter inn stoffet dobbelt først,
jeg liker å bruke strykjern, da holder brettene seg på plass
uten knappenåler.
Etter den siste bretten inn, brettes resten av stoffet litt bort fra
selve falden. Den doble bretten er under peke-og langfingeren min,
resten av stoffet under tommelen...

...og når du legger det i symaskinen skal det se slik ut.'
Den doble bretten ned mot stingplata,
resten av stoffet brettet litt tilbake
 slik at kanten av falden blottlegges.

Den siste bretten skal ligge akkurat i kant med den røde markøren.
Her kan det hende du må justere enten på markøren eller på stingbredden
slik at nåla så vidt syr gjennom bretten med sik-sakstinget,,,

Omtrent slik skal det se ut på vranga mens du syr,
de rette stingene sys i høyre kant av den doble falden,
mens sik-saken så vidt toucher tilbakebretten.

Når du snur stoffet og ser på retten er det bare små "nøgg"
der sik-sakstingen holder falden fast til stoffet.

Det er lurt å øve på en prøvelapp først,
greit å få stilt inn siktet før man fyrer løs med skikkelig krutt:)
Dette er en av mine favoritt-nyttesømmer,
og en skikkelig tidsbesparer sammenlignet med håndsøm:)

Hvis man skal sy på et mønstret stoff med større partier i
avvikende farge, kan det være lurt å bruke transparent sytråd.

Hvis du skal sy blindsøm i et elastisk stoff,
velger du sømmen til høyre for den jeg viste i dag, 
nr 6 på min maskin, 
der de rette stingene er erstattet med sik-sak
og derfor vil gi en mer tøyelig søm.
(Jeg bruker den forresten også på sidene av lange gardiner
slik at ikke sømmen "trekker" i stoffet)

Om du ikke har prøvd denne sømmen
anbefaler jeg den på det varmeste:)

 

Fin fredag fortsatt!
Klem Bea




7 kommentarer:

  1. Tusen takk for en super forklaring! Nå var det lett å forstå;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott, da.
      Lykke til med ditt blindsømsprosjekt:)
      du må bare spørre hvis du "plages",
      så hjelper jeg gjerne hvis jeg kan.

      Slett
  2. Kjekt;)
    Når jeg ser på symaskinen min og alle de sømmene den har blir jeg litt "matt"! Jeg bruker jo bare 5-6 av de!!
    Tusen takk for at du forklarte og hvorfor den foten er å anbefale;)
    Her er det malingspenselen som skal brukes i dag;)
    God lørdag til deg;)

    Klem fra Ann-M.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja er det ikke slik det ofte blir, symaskinene kan mer enn oss:)
      Ser for min egen del at jeg stadig oppdager nye nyttige saker når jeg leser i håndboka for symaskinen, faktisk ganske lurt, tenker jeg, hver gang jeg gjenoppdager den:)Lykke til med malinga!

      Slett
  3. Takk for at du lærte mæ :-) Æ har lagt opp ei buksa så fint no med blindsøm! Vi glede oss til gardinkappa kommer. Klæm fra ho lillesøster ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Heia søta, så flink du har vært å legge opp buksa di!
      Ja, du skjønte ka æ held på med førr tia:) Den kommer nordover tel uka ser det ut som.
      Klæm tel dæ og dine!

      Slett
  4. Så fint at du viser frem slik som dette. Jeg trenger all den kunnskapen jeg kan få om søm:)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...