torsdag 15. mai 2014

Sydd kamerareim...

 Stoffet av et gammelt forkle, 
et svenskt gammelt ripsbånd
og metallspenner fra den gangen jeg "slaktet" noen gamle, utslitte vesker
er det jeg behøver for å lage meg ei kamerareim.

Jeg skjærer stoffremser et par cm bredere enn ripsbåndet,
og mange nok av dem til å kunne skjøte dem sammen
 til en stoffremse like lang som ripsbåndet.
 
 Jeg syr sammen remsene rette mot rette, og stryker sømmonnet til hver side...

 Jeg vil ha den ferdige stoffremsen litt smalere enn ripsbåndet, 
så jeg syr stoffet fast til båndet langs den ene langsiden på denne måten...
Stoffets rettside er opp mot båndet.
Først stryker jeg stoffet på plass langs sømmen, 
da ligger det ganske stille så jeg kan stryke det til riktig bredde
på den andre langsiden. 
Til slutt syr jeg stikninger på begge langsidene...
 
 Helt i enden av stroppen, nærmest kameraet, 
skal jeg ha noen smale sorte stropper. 
Det har jeg ikke, men bretter den litt bredere som jeg har:) i to på langs 
og syr stikninger langs begge langsidene...

 Jeg bretter inn enden dobbelt så den blir skjult, 
og fester stroppen til krokene med en knappenål...

 Så legger jeg den i symaskinen med symaskinnålen omtrent midt på båndet 
og setter symaskinnålen ned før jeg fjerner knappenålen. 
Da er alt på rett plass, og jeg kan sy. 
Om man starter helt fra kanten, er det lett at symaskinen trekker i den underste delen 
uten at det øverste følger med, da forskyver det seg og blir mindre pent...
 
 Likedan syr jeg den brede delen av kameraremmen fast til endestykker og reguleringsklemme.
Jeg bruker en smal, tett siksak, vil ikke at det skal løsne under bruk! 

Det hele var gjort på en liten halvtime, 
så nå er jeg klar til å ta med kameraet UT,
hengende rundt halsen eller over skulderen
og fremdeles ha hendene frie.

Det er forresten veldig hyggelig å være tilbake på bloggen, 
-hyggelige kommentarer gjør meg varm i hjertet 
og gir meg smil i fjeset. Takk. 

Ha fine dager så lenge...
Klem Bea

6 kommentarer:

  1. Den var fin!

    Hyggelig at du er tilbake på bloggen :O)

    Ha en fin 17.mai feiring,
    klem Fredrikke

    SvarSlett
  2. Ja tenkte jeg det ikke......Det ble jo berre lekkert: )

    SvarSlett
    Svar
    1. Synlig og fargerik, ikke enkelt å "forlegge" kameraet med denne på, nei!

      Slett
  3. Tak for anvisningen. Du er meget dygtig til at forklare. Ligeledes er billederne tydelige og nemme at følge i forhold til forklaringerne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for veldig hyggelig tilbakemelding:)Jeg gjør mitt beste...

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...