søndag 11. mars 2012

Stoff-rosett...

Til kjolen jeg viste i forrige innlegg
hadde jeg laget en stoffrosett til pynt.
Jeg tok noen bilder underveis i prosessen,
kanskje noen kan ha glede av å se dem:)


Ei strimle stoff er utgangspunktet for rosetten.
Den ene langsiden blir "frynset" ved at trådene blir trukket ut...

Strimla blir en sirkel ved at kortendene syes sammen rette mot rette.
Langsiden som ikke har frynser legges tett i tett med legg,
festes først med knappenåler, og syes så med masinen
så de holdes på plass.
Jeg valgte legg (kunne også vært rynket)
siden jeg hadde legg på kjolens ermer og i halsen.

En bit kroklisse blir laget til en "blomst" ved å sy rynketråd
langs spissene ved den ene langsiden... 

Når trådendene strammes og knyttes sammen blir kroklissen slik.

"Midterst" i midten er det en trukket knapp.
På loppisturen i Sverige sist sommer
fikk jeg med meg noen esker med knapper til trekking.
Jeg strever litt med å få de sammen,
man skal liksom bare trykke for- og bakstykket sammen med fingrene,
men jeg er ikke sterk nok og må bruke tang.
Da klemmer jeg forstykket ut av fasong...
Tar imot gode tips med stormende jubel:)

De ulike delene samles sammen med nål og tråd:
først festes kroklisseblomsten til stoffrosetten,
og til slutt festes knappen i midten.
På baksiden har jeg sydd fast en sikkerhetsnål,
så kan rosetten flyttes dit jeg vil,
og kan enkelt fjernes når kjolen skal til vask.
Stoffrosetten måler ca 12 cm i diameter.

Fine dager!
Bea 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...