onsdag 18. januar 2012

Noe som ligner en monteringsanvisning ...

Her kommer som lovet et oppfølgingsinnlegg
om fremgangen i  "montering av lappeteppe".
Vi er kommet til del 3:)
Del 1 og 2 kan du lese ved å trykke på tallene...

Jeg har fått spørsmål om hvordan jeg gjør selve monteringen,
så her kommer en liten forklaring i bilder og ord.

Alle lappene har noen løse ender
som aller først må klippes av.
Heldigvis hadde jeg festet garnendene
etterhvert som jeg heklet lappene.
Jeg lar den lange enden fra ytterste omgang
henge igjen, denne brukes til sammensyingen.


Hver blokk består av 4 lapper som skal syes sammen,
først legger jeg de to på høyre side av blokka...

... med rettsidene mot hverandre.
Jeg syr dem sammen ved å ta de ytterste løkkene
i kanten på nåla, og syr kastesting langs denne ene siden.

Når jeg har kommet over
fester jeg tråden ved å fortsette og sy langs
neste side av den ene lappen
slik at tråden ligger skjult i heklemaskene.
Jeg lar festingen gå langs hele siden av lappen.

Først to og to sammen med rettene mot hverandre,
etterpå alle fire  sammen, ei blokk.


Nå kommer heklenåla fram,
den sist sammensydde blokka skal sammenføyes
med de som allerede er ferdigsydde.
Jeg fester garnet fra nøstet i hjørnet
av den ene blokka med 1 fastmaske,
hekler 3 luftmasker,
fester med 1 fastmaske i hjørnet av den andre blokka.
Slik hekler jeg i sik-sak med
3 luftmasker og 1 fastmaske fra den ene blokka til den andre,
helt til enden, og fester begynnelsen og slutten av tråden som vist over.


Jeg har kommet til den midterste av lengdene,
og det betyr at jeg er halvveis!
Det betyr også at det er den lengste lengden,
med 11 blokker pluss 2 enkeltruter i endene,
siden jeg jobber diagonalt.

Så skal lengden hekles fast i resten av teppet,
og jeg gjør i prinsipp det samme som når jeg hekler sammen
to og to blokker:
 3 luftmasker, fester med 1 fastmaske osv,osv,osv:)

I dag ble det bråstopp her.
Jeg hadde tegnet opp det ferdige teppet med
lappene i 15 forskjellige farger, men da jeg la dem ut
på gulvet kunne jeg se at enkelte felt ble overveiende mørke
og andre for lyse. Jeg flyttet litt rundt på enkeltlapper
og sjekket grundig, trodde jeg,
for å unngå at to lapper med samme farge skulle
komme inntil hverandre.
Og det har gått bra inntil denne raden...

...tre blokker bortenfor de to beige som mot all planlegging
kom diagonalt inntil hverandre
dukket disse mørkegrønne "fantene" opp.
 Midt imot hverandre!
Aller først hadde jeg mest lyst å pakke hele stasen
innerst og bakerst i et skap og aldri nevne den med et ord mer,
får dere den hele og grufulle virkeligheten servert:)
Dermed ligger lengdene der og venter på at jeg skal
finne motivasjon til å rekke litt opp og snu litt rundt.
Det spørs om det blir gulvvask til helga,
for å si det sånn!

Sju-bi-du, så lenge,
nå skal jeg gå og finne på noe morsommere å gjøre,
så modnes nok motivasjonen også etter hvert.

Fin dag!
Bea


2 kommentarer:

  1. Takk for hyggelig hilsen på bloggen! Håper cookiesene ble vellykket!:-) og så fint lappeteppe! Ha en herlig søndag!

    SvarSlett
  2. Kjære tante Bea!

    Fort dæ, fort dæ, fort dæ og gjør ferdig d unike, sjarmeranese lappetæppe! Trur at d ligg der inni skapet ett sted og egentlig har litt løst t å kviskre dæ i øre: "Vær nu gla i mæ sæll om du ikkje syns æ e pærfækt.. - kanskje kan æ varme nån like godt sæll om lappan sett litt annerledes enn du hadde tænkt.."

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...